Uteliaisuuden sanotaan tappaneen kissan. Vastikään Taisteella harjoittelussa aloittanut Kasper Nurminen on eri mieltä. Vasta lukion penkiltä ponnahtanut nuori ohjelmoija uskoo, että mikäli on kiinnostunut jostakin asiasta, on parempi hypätä rohkeasti altaan syvään päähän.

“Innostuin koodaamisesta teini-ikäisenä Half Life -pelin pohjalle kehitetyn Garry’s Modin kautta”, Kasper kertoo.

Garry’s Mod on eräänlainen digitaalinen askartelulaatikko, jossa käyttäjä luo erilaisia toiminnallisuuksia hyödyntäen valmiita hahmomalleja ja Expression 2 -ohjelmointikieltä.

“E2 on tietysti kielenä todella alkeellinen, enkä tuolloin vielä tajunnut asioiden taustalla olevasta teoriasta hölkäsen pöläystä”, Kasper nauraa.

Ei koulun penkiltä voi mitenkään päätellä, minkälaista tällainen työ sitten oikeesti on.

“Pienikin koodinpätkä sai kuitenkin aikaan näkyviä asioita. Se oli kiehtovaa.”

Myöhemmin yläkoulussa Kasper keräsi aiheesta lisää tietoa, ja otti kaikki mahdolliset ATK-kurssit. Pian oltiin jo siirrytty Pythonin ja Javan pariin, joiden osaaminen syventyi lukioaikana suoritetulla Turun Yliopiston avoimella tietotekniikan kurssilla.

Kasper sai tietää päässeensä Aalto-yliopistoon opiskelemaan informaatioverkostoja. Opintojen alkua odotellessa Kasper sai idean koittaa hakea harjoittelupaikkaa alan yrityksistä.

“Ajattelin, että miksi en kokeilisi onneani. Harvalle minun ikäiselleni koituu näin hyvää tilaisuutta oppia ammattilaisten seurassa. Ei koulun penkiltä voi mitenkään päätellä, minkälaista tällainen työ sitten oikeesti on.”

Videopelien lisäksi muun muassa fantasiakirjallisuudesta ja pyöräilystä innostunut koodaajanalku uskoo heittäytymisen voimaan kaikilla elämän osa-alueilla.

“Jos kiinnostun jostain aiheesta, uppoudun siihen ihan täysin”.

Tervetuloa remmiin, Kasper!