Mobiilissa toimiva palvelu on yhä useammalle yritykselle liiketoimintakriittinen ja nopeasti kasvava kehityskohde. Samaan aikaan käytössämme on suuret määrät hienoksi pureksittua analytiikkaa.

Mitä tällä tiedolla pitäisi tehdä, jotta tiedämme olevamme oikealla polulla jatkuvasti uusia muotoja hakevassa mobiililaitteiden maailmassa?

Kun aloitamme palvelun suunnittelun asiakkaan kanssa, haluamme paneutua heti palvelun pääasiallisiin tavotteisiin. Tämä ei ole oleellista vain idean kirkastamisen vuoksi, vaan helpottaa suoraan myös palvelun mittareiden sekä onnistumisen määrittämistä ja ohjaa siten projektia alusta asti oikeaan suuntaan.

Yhteistä kaikelle määrittelytyölle on luoda idean rinnalle olettamuksia, joita todentaa ja hienosäätää lukujen pohjalta.

Määrittele strategiaasi tukevat mittarit

Jokainen mobiilipalvelu on täysin omanlainen ponnistuksensa asettuen eri kohtiin yrityksen toimintaa. On siis selvää, että onnistumisen mittarit pitää määritellä yksilöllisesti. Yhteistä kaikelle määrittelytyölle on kuitenkin luoda idean rinnalle olettamuksia, joita todentaa ja hienosäätää lukujen pohjalta. Kun näet mikä palvelussasi toimii ja mikä ei, on helpompi määritellä varsinainen onnistuminen.

Tutki käytettyä aikaa, älä vain latausmääriä tai arvioita

Vaikka latausmäärät ja sivunäyttökerrat ovat tärkeää tietoa, ovat käytetty aika sekä tehdyt toiminnot – niin onnistumiset kuin epäonnistumisetkin – oleellisempia seurantakohteita merkityksellistä palvelua kehitettäessä. Käyttäjäarviotkaan eivät välttämättä anna oikeanlaista kuvaa, sillä varsinkin negatiiviset arviot annetaan monesti heppoisin perustein, esimerkiksi turhautumiskuohun vallassa.

Seuraa käyttäjiäsi ja pidä heistä kiinni

Vaikka sovelluksesi idea tai markkinointi saisi ihmiset kokeilemaan palveluasi, se ei vielä tarkoita, että he sitoutuisivat siihen. Seuraa käyttäjiesi käytöstä, segmentoi heitä ja kehitä palveluasi tämän tiedon valossa. Voi olla, että palveluasi käytetään tavoilla tai sellaisen käyttäjäryhmän toimesta, joita et tullut ajatelleeksi. Älä myöskään unohda muistuttaa palvelusi olemassaolosta esimerkiksi push-viestinnällä, sillä se saa hyvällä todennäköisyydellä käyttäjäsi palaamaan.

Seitsemän hyvää mittauskohdetta

1. Käyttäjät

Ymmärtääksesi ja sitouttaaksesi käyttäjiäsi, sinun on profiloitava heidät. Segmentoi siis yleisöäsi, seuraa heidän käyttötapojaan ja identifioi esimerkiksi ne kipupisteet, jolloin sovelluksesi suljetaan. Kun ymmärrät käyttäjääsi, osaat kehittää palveluasi oikeaan suuntaan ja markkinoida sitä oikeille ihmisille.

2. Istunnon kesto

Istunnon kesto on sovelluksen käynnistämisen ja lopettamisen välinen aika. Sen seuraaminen on kriittistä: Mikäli tiedät, että tärkeän toiminnon tekemiseen menee neljä minuuttia, mutta keskimääräinen istunnon kesto on kolme, sinun täytyy yksinkertaistaa toimintoa tai saada käyttäjä viihtymään kauemmin. Istunnon keston merkitys korostuu tulevaisuudessa, sillä älykellojen kohdalla käyttäjän käsi väsyy puhelimeen verrattuna herkemmin.

3. Istuntojen tiheys

Istunnon tiheys on istuntojen välissä oleva aika. Sen pohjalta ymmärrät paremmin palvelusi houkuttelevuutta. Kun vertailet tiheyttä eri käyttäjäsegmenteillä, saatat huomata, että esimerkiksi iPhone-versiossa olisi vielä parannettavaa Androidiin nähden, vaikka latauksia olisikin yhtä paljon. Harva istuntotiheys saattaa kertoa myös siitä, että palvelusi olemassaolosta olisi hyvä muistuttaa.

4. Palvelussa vietetty aika

Palvelussa vietetty aika mittaa aikaa, jonka käyttäjä viettää palvelussasi esimerkiksi viikossa. Siinä missä istunto mittaa kertaluonteista toimintoa, sovelluksessa vietetty aika kertoo kauaskantoisemmin siitä, miten usein käyttäjä haluaa palveluasi käyttää. Mikäli vietetty aika on lyhyt, yritä parantaa sitä kohtaa johon käyttö loppuu. Jos aika on pitkä, tutki ja kehitä käyttäjien tässä noudattamaa polkua entisestään.

5. Hankinta

Hankinta kertoo käyttäjien määrän, jotka ovat ladanneet palvelusi tiettyä kanavaa pitkin. Tätä tietoa on tärkeä seurata, kun vertailemme markkinointikampanjoiden tai muiden hankintatapojen tehokkuutta. Myös tieto siitä, syntyykö Facebook-mainoskampanjan tuloksena pitkäaikainen vai kertakäyttöinen käyttäjä, ohjaa markkinointipanostuksia jatkossa oikeaan suuntaan.

6. Kävijän kulku ja konversio

Kävijän kulku kertoo, miten käyttäjä liikkuu palvelussasi kun taas konversioksi voidaan määritellä jokin tietty tapahtuma. Tätä yhdistelmää seuraamalla nähdään, jatkuuko käyttäjän matka sinne, minne toivoit ja miten usein toivottu tapahtuma tehdään. Tätä polkua tutkimalla havaitaan myös, millaisiin ongelmatilanteisiin käyttäjä joutuu. Mikäli palvelu suljetaan usein tietyn ruudun kohdalla, tiedät mitä kohtaa parantaa.

7. Palaavat käyttäjät

Palaavat käyttäjät on prosenttiluku niistä, jotka palaavat palveluusi ensimmäisen vierailun jälkeen. Palaavat käyttäjät ovat sitoutunein ja arvokkain ryhmä. Kun filtteröit tätä ryhmää esimerkiksi alusta- tai segmenttikohtaisesti, näet helposti tiivistelmän siitä mikä toimii. Kun palvelusi päivittyy, yksi tärkeimmistä asioista on katsoa, millaisia vaikutuksia sillä on palaaviin käyttäjiin.

Yhteenvetona

Palvelusi mittarointi ja seuraaminen on pitkäjänteinen mutta antoisa matka. Analytiikka ei tarjoa vastauksia kaikkeen mutta varmistaa, että olet tekemässä oikeita asioita. Varmistu, että kehität palveluasi yrityksen kanssa joka osaa huomioida liiketoimintasi ydintarpeet niin suunnittelun, toteutuksen kuin käytön analysoinninkin suhteen ja olet askeleen lähempänä onnistunutta palvelua.

Voisit olla kiinnostunut myös näistä: