Aloitetaan puhumalla lampusta. Tarkemmin ottaen Ikean vuosikymmenen takaisen Unböring-kampanjan pöytälampusta. Kulttiohjaaja Spike Jonze ohjasi ruotsalaiselle huonekalujätille TV-spotin, jossa katsojaa pyydetään dramaturgisin keinoin samastumaan punaiseen lamppuun, joka heitetään pois uuden alta.

Herkkä pianomusiikki soi. Lamppu jää yksin kadulle. Sataa kaatamalla. Lopussa seuraa juonenkäänne: tuntematon mies tulee kertomaan katsojille, että heidän kokemansa empatia lamppua kohtaan on mielipuolista, koska sillä ei ole tunteita – ja sitä paitsi uusi lamppu on paljon parempi.

Jonzen mainos on loistava, koska se onnistuu yhdessä minuutissa leikkimään odotuksillamme siitä, mitä mainoksissa voi tapahtua ja kääntämään ne ympäri yllättävällä tavalla. Lampun tarina jää mieleen, koska emme osanneet arvata että meidän ei ollutkaan tarkoitus tulla johdatelluksi ajattelemaan, että esineellä olisi sielu – kuten niin monet muut mainokset ovat kautta aikain tehneet tunnesiteen ja sitä kautta ostopäätöksen luomisen toivossa.

Sovellusten maailmassa yllätykset ovat valitettavan harvassa. Sovelluskaupat ovat pullollaan punaisen lampun tavoin käyttäjien hylkäämiksi joutuneita töitä. Myös sellaisia, jotka toimivat ja joissa ei ole mitään vikaa, mutta jotka eivät tee mitään kovin erityistä. Kuinka monella yrityksellä tai brändillä on mobiilisovellus vain sen vuoksi, että johtohenkilöistä on tuntunut siltä, että yrityksellä tai brändillä olisi hyvä olla mobiilisovellus?

Jos loppukäyttäjä joutuu pohtimaan miksi koko tuote on olemassa, on peli menetetty.

Mobiili on nähtävä kanavana, jossa koko yleisöllä on oletusarvoisesti äärimmäisen lyhyt keskittymiskyky. Mikäli sovelluksesi ei ole omassa kategoriassaan sekä aivan välttämätön että suvereenisti ainoa vaihtoehto – mikä on kovin harvinaista – on sen pysäytettävä käyttäjä kohdalleen tarjoamalla jotakin yllättävää.

Siksi sovelluksen suunnitteluvaiheessa on hyvä pohtia sitä, miten se ylittää ihmisten odotukset. Parhaat sovellukset ovat usein niitä, jotka tekevät perusasiat erinomaisesti, mutta tarjoavat lisäksi jonkin yllättävän kirsikan kakun päälle – eräänlaisen applikaatiomaailman vastineen lamppumainoksen tuntemattomalle miehelle.

Minkälainen sitten on hyvä yllättävä elementti tai ominaisuus? Sen tulee tukea sovelluksen tavoitteita ja synnyttää siten ahaa-elämys. Helsingin juhlaviikoille toteuttamamme Taiteiden yön elävä taidekartta on tästä hyvä esimerkki: se sisälsi aikatauluineen ja ohjelmakuvauksineen kaiken sen, mitä tapahtumasovellukselta on odotettavissakin, mutta otti yllättävänä elementtinä käyttäjänsä osaksi yhteisöllistä taideteosta.

Monet suosikkisovelluksemme sisältävät vastaavan yllättävän komponentin, mutta olemme jo liian tottuneita käyttämään niitä kiinnittääksemme siihen huomiota. Osuuspankin mainio Pivo ei ole pelkästään verkkopankki mobiilissa, vaan tarjoaa tilin saldon lisäksi kokonaiskuvan rahankäytöstä. Reittiopas ei tarjoa pelkästään julkisen liikenteen aikatauluja, vaan hälyttää kun lähestyt pysäkkiä, jolla sinun tulee jäädä pois. Tai vastaava esimerkki Suuresta Maailmasta: Instagram ei ole pelkästään valokuvasovellus, vaan tarjoaa tavan muokata valokuvia kätevästi filttereillä. Listaa voisi jatkaa loputtomiin.

Kysymys kuuluu: miten sinun sovelluksesi yllättää positiivisesti?

Voisit olla kiinnostunut myös näistä: