Joskus hulluimmatkin ideat tuottavat hyviä tuloksia. Keväällä 2019 toteuttamamme Torilive-sivusto on hyvä esimerkki siitä, kuinka pilke silmäkulmassa tehty kokeilu voi ylittää kaikki odotukset.

Modernien verkkosivujen menestys on monella tapaa riippuvainen hakukoneoptimoinnista. Tämä tarkoittaa käytännössä vaikuttamista niihin tekijöihin, jotka edesauttavat sivuston löytymistä Googlen hakutuloksista. Keskeisimmät tekijät ovat tiivistettynä hyvä sisältö, sulava käyttökokemus ja laadukkaista lähteistä tulevat linkitykset muualta verkosta. Näistä viimeinen vaatii usein luovaa lähestymistapaa: sivuston on tarjottava ilahduttavaa sisältöä, johon muut aidosti haluavat linkittää.

Tähän liittyvä tärkeä käsite on ”linkkiansa” (link bait); luova digitaalinen sisältö, jonka olemassaolon tarkoitus on kerätä linkkejä toimitetuista sisällöistä – eli juuri sellaisista paikoista, joista Google niitä haluaakin nähdä.

Saimme idean webkameran asentamisesta kohti työmaata – absurdilla tavalla hykerryttävä livestriimi seuraisi Norppaliven ja Prisman Hihna247:n jalanjäljissä.

Sattuman kautta meille tarjoutui loistava tilaisuus luoda esimerkki tällaisesta toteutuksesta. Turun toimistoltamme avautuu näköala Turun kauppatorille, joka kaivettiin auki noin vuosi sitten parkkiluolan rakentamista varten (päätös herätti turkulaisissa ymmärrettävästi vahvoja tunteita). Saimme idean webkameran asentamisesta kohti työmaata – absurdilla tavalla hykerryttävä livestriimi seuraisi Norppaliven ja Prisman Hihna247:n jalanjäljissä. Torilive.fi oli syntynyt.

Yksinkertainen toteutus laadukkaasti

Toriliven toteutus oli suoraviivainen: hankimme riittävän hyvälaatuisen webkameran jalustalla ja käynnistimme striimauksen YouTubeen. Livevideo upotetaan Toriliven verkkosivulle, jolle designerimme suunnitteli ulkoasun ripauksella Taisteen visuaalista ilmettä. Toriliven tekstisisällössä on vain kaikki tarpeellinen. Tekninen toteutus on selkeän linjakas ja ulkoasu tyylikäs, joten käyttökokemus toimii. Katsojat voivat helposti keskittyä itse asiaan eli livekuvan seuraamiseen millä tahansa päätelaitteella.

Haasteitakin kohdattiin: heijastus oli aluksi silmiipistävä, ja sen estämistä varten oli asennettava musta verho. Saimme myös paljon palautetta siitä, että kameran linssi oli likainen – todellisuudessa tämä johtui liike- ja ostoskeskus KOP-kolmion ikkunoista, joissa toimistomme sijaitsee. Kun ikkunat pestiin ja kuva kirkastui, tilanne korjaantui.

Hockey stick -efektistä vakiintuneeseen katsojakuntaan

Torilive on tavoittanut olemassaolonsa aikana yli 73 000 katsojaa. Ensimmäisinä parina päivänä kiinnostuneita oli huikeat 32 000 – kävijätilastojen kuvaaja näytti kauniisti lätkämailalta. Nyt tyypillinen katsojamäärä arkipäivisin näyttää vakiintuneen 800 katsojan tuntumaan – palvelulle on selvästi tilausta.

Huikein kävijäpiikki alun medianäkyvyyden jälkeen aiheutui tietenkin Suomen MM-jääkiekkokullan jälkeen – koska varsinainen tori oli käytännössä pelkkä kuoppa, piti siellä tavata virtuaalisesti. Keskellä voittoyötä Toriliveä katseli yli 12 000 käyttäjää.

Uutisointi Toriparkin työmaan vaiheista ja tapahtumista aiheuttaa aina pientä kävijäryntäystä Toriliveen. Myös Taisteen sivustolle on löytänyt tiensä Toriliven kautta runsaasti käyttäjiä, ja hakukiinnostus Taistetta kohtaan tuntuu hienoisesti tihentyneen. Vaikka Toriliveä ei ole kohdennettu meidän toimialallemme, sen kautta on tullut myös muutamia potentiaalisia liidejä.

Näkyvyyttä perinteisessä mediassa ja somessa

Toriliven käynnistyttyä lähetimme muutamille paikallisille ja valtakunnallisille medioille tiedotteen. Uutisen läpimeno ja Taisteen saama hyväntuulinen medianäkyvyys olivat juuri niitä vaikutuksia, joita toivoimmekin saavamme aikaan.

Taiste mainittiin Ylellä, MTV:llä, Turun Sanomissa ja pienemmissä paikallismedioissa. Lisäksi operatiivinen johtajamme Oskari Huiskala pääsi antamaan haastattelun Ilta-Sanomille.

Teimme Toriliven mahdollisimman helposti jaettavaksi. Twitterissä Torilive sai jopa hitusen kansainvälistä huomiota – omituista livestriimiä pidettiin hilpeän suomalaisena ilmiönä.

Noin kuudennes Toriliven liikenteestä tulee sosiaalisen median kanavista, pääasiassa Facebookista, jonkin verran myös Twitteristä, LinkedInistä ja Redditistä.

Laadukkaita linkityksiä, huippusijoituksia hakutuloksissa

Google Search Consolen mukaan Toriliveen johtaa noin 3 700 linkkiä. Niiden arvoa heikentää se, että muutamasta domainista tuleva linkki näyttää kertaantuvan. Linkittävien domainien joukossa on kuitenkin kymmeniä äärimmäisen laadukkaita sivustoja.

Kokonaisuutena Toriliven linkkiprofiili näyttää hyvältä ja linkit tuovat noin kolmanneksen liikenteestä. Näin ollen on turvallista sanoa, että Torilive on varsin onnistunut linkkiansa, joka voi kerätä linkkejä koko torin rakennusvaiheen ajan.

Vahva linkkiprofiili on tukenut palvelun nousua hyviin asemiin Googlen luonnollisissa hakutuloksissa useilla hakulausekkeilla, eikä hakukonenäkyvyydestä kilpaile tässä aihepiirissä kovinkaan moni sivusto.

Luova linkinrakennus edellyttää loistavaa ideaa ja oikeaa ajoitusta. Toriliven kanssa ne onnistuivat, ja plussana saamme tuottaa tuhansia ihmisiä hihityttävää (ja hämmentävää), livestriimiä.

Voisit olla kiinnostunut myös näistä: